Το εστιατόριο των λανθασμένων παραγγελιών
Θα μπορούσε να είναι ταινία ή βιβλίο. Είναι όμως ένα εστιατόριο στην Ιαπωνία όπου οι σερβιτόροι έχουν κάποιο είδος άνοιας. Αυτό δεν τους σταματάει να εξυπηρετούν τους πελάτες—ακόμα κι αν κάνουν κάποιες φορές λάθος στις παραγγελίες και φέρνουν διαφορετικό πιάτο από αυτό που έχει παραγγείλει ο πελάτης!
Οι άνθρωποι με άνοια έχουν ικανότητες
Το έναυσμα για αυτό το πρωτοποριακό εστιατόριο ήταν η συνειδητοποίηση ότι οι άνθρωποι με άνοια έχουν πολλές ικανότητες. Μπορούν να μαγειρέψουν, να μεταφέρουν πιάτα και ποτήρια, να καθαρίσουν και να ψωνίσουν. Φυσικά, όταν προχωρήσει η άνοια και το Αλτσχάιμερ κάποιες δραστηριότητες γίνονται δύσκολες ή απαγορευτικές. Αλλά όσο ο άνθρωπος μπορεί ακόμα να προσφέρει, γιατί να μην του δώσουμε την ευκαιρία να το κάνει;
Αυτό σκέφτηκε ο δημιουργός του εστιατορίου και έφτιαξε το Εστιατόριο των Λανθασμένων Παραγγελιών.
Καλύτερη κατανόηση της άνοιας
Η σκέψη πίσω από αυτή τη δημιουργία δεν ήταν τόσο να δώσει δουλειά σε ανθρώπους με άνοια όσο να βοηθήσει στην επικοινωνία μεταξύ των ηλικιωμένων με άνοια και του υπόλοιπου κόσμου.
Οι πελάτες βλέπουν μια διαφορετική πλευρά των ανθρώπων με άνοια και κατανοούν βαθύτερα την προσπάθειά τους αλλά και τις ικανότητές τους. Υπάρχει συγκίνηση αλλά και συνειδητοποίηση ότι οι ηλικιωμένοι με Αλτσχάιμερ και άνοια έχουν πολλά να προσφέρουν. Απλά χρειάζονται επικοινωνία και να νιώσουν ότι υπάρχουν πέρα από την διάγνωση της άνοιας.
Η άλλη πλευρά των ηλικιωμένων με Αλτσχάιμερ ή άνοια
Όταν ένας άνθρωπος ανακαλύπτει ότι πάσχει από άνοια, ξαφνικά αυτή η πάθηση τους χαρακτηρίζει εξ ολοκλήρου. Είναι σαν να έχουν χάσει όλα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του εαυτού τους: ήταν καλός μάγειρας, βοηθούσε στο σπίτι, ήταν ο καλύτερος λογιστής, έγραφε ποιήματα, ζωγράφιζε με ακουαρέλα. Είναι σαν όλα αυτά τα προσωπικά βιώματα να εξαφανίζονται με τη διάγνωση και ξαφνικά γίνονται ο Γιώργος με το Αλτσχάιμερ ή η Κατερίνα με την άνοια.
Το εστιατόριο δίνει μια άλλη όψη των ανθρώπων με άνοια. Πρόκειται για ηλικιωμένους που είναι χαρούμενοι, παραγωγικοί, επινοητικοί και επικοινωνιακοί. Αυτό μας βγάζει από το στερεότυπο του κλασσικού ανθρώπου με άνοια όπου όλοι τον φανταζόμαστε φοβισμένο, δυστυχισμένο και απομονωμένο.
Η εικόνα των χαρούμενων σερβιτόρων δεν ωραιοποιεί την κατάσταση. Όντως οι άνθρωπο με Αλτσχάιμερ και άνοια βιώνουν πολλά αρνητικά συναισθήματα. Αλλά υπάρχει και μια άλλη όψη που πολλές φορές αγνοούμε ή απλά δεν έχουμε χρόνο ή υπομονή να ανακαλύψουμε. Στο Εστιατόριο των Λανθασμένων Παραγγελιών βιώνουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα των ανθρώπων με απώλεια μνήμης.
Τα γλυκά περιστατικά στο Εστιατόριο των Λανθασμένων Παραγγελιών
Στο 37% των περιπτώσεων η παραγγελία ήρθε λάθος. Όλοι οι πελάτες γνωρίζουν για τον σκοπό ύπαρξης του εστιατορίου και δεν δυσανασχετούν. Το βρίσκουν διασκεδαστικό και εκτιμούν την έκπληξη. Όταν γνωρίζουν εξ αρχής ότι θα υπάρξουν εκπλήξεις είναι πιο χαλαροί και δεκτικοί με τα λάθη και φαίνεται να τα απολαμβάνουν.
Μια ηλικιωμένη σερβιτόρα πήγε στους πελάτες στο τραπέζι τους και μετά κάθισε μαζί τους στο τραπέζι και άρχισε να συνομιλεί μαζί τους. Η ανάγκη για επικοινωνία είναι πάντα δυνατή και πολλές φορές ξεπερνάει τις αναστολές και τις υποχρεώσεις. Μια άλλη σερβιτόρα ζήτησε από έναν πελάτη στο τραπέζι να πάρει την παραγγελία από τους υπόλοιπους.
Μια άλλη σερβιτόρα έβαλε καλαμάκι στον καφέ (προφανώς δεν ήταν φραπέ) ενώ μια άλλη σερβιτόρα δυσκολεύτηκε να καταλάβει πώς λειτουργεί ο μύλος του πιπεριού. Στην τελευταία περίπτωση μας δείχνει ότι κάποια πράγματα που μπορεί να μας φαίνονται απλά και νοητά, δεν είναι τόσο για ανθρώπους με προβλήματα μνήμης. Ίσως αυτό να πρέπει να μας προβληματίσει και να μας οδηγήσει στη δημιουργία πιο χρηστικών και απλών προϊόντων, ιδίως αν σκεφτούμε ότι η άνοια και το Αλτσχάιμερ θα είναι όλο και πιο συνήθεις παθήσεις όσο αυξάνεται το προσδόκιμο ζωής στην Ελλάδα και στον κόσμο.
Ανοχή, κατανόηση και μια φιλία
Το Εστιατόριο των Λανθασμένων Παραγγελιών έδειξε ότι υπάρχει πολύς χώρος για να μπορέσουν να εκφραστούν οι άνθρωποι με άνοια και Αλτσχάιμερ. Σκοπός του είναι να υπάρξει ανοχή και κατανόηση για αυτούς τους ανθρώπους με έναν γλυκό τρόπο.
Στο εστιατόριο επικρατεί μια γλυκιά χαρά. Οι σερβιτόροι υποστηρίζουν ο ένας τον άλλο και επιβραβεύουν τις προσπάθειές τους. Έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση για τις ικανότητες τους.
Οι πελάτες δείχνουν κατανόηση, αγάπη και ανοχή. Γνωρίζοντας ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν μπορούν να λειτουργήσουν στο 100% του μυαλού τους, τους δίνουν τον χώρο να δημιουργήσουν και να αναδείξουν τις δεξιότητές τους, πέρα από τη διάγνωση της άνοιας. Το 99% των πελατών δήλωσαν ότι έμειναν ικανοποιημένοι από το γεύμα τους κι ας μην ήταν ακριβώς αυτό που είχαν παραγγείλει.
Τελικός σκοπός της προσπάθειας είναι να υπάρξει μια φιλία και συνεργασία μεταξύ εργαζόμενου και πελάτη. Ο πελάτης και ο εργαζόμενος φροντίζουν ο ένας τον άλλο όσο καλύτερα μπορούν, σε μια αντιστροφή των ρόλων. Και στο βάθος χτίζεται κατανόηση και καλοσύνη για μια κοινωνία όπου αυτές οι ανάγκες θα εμφανίζονται όλο και συχνότερα.
Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμα κάτι παρόμοιο. Προσπαθούμε, όμως, να φροντίζουμε με εξίσου πολλή αγάπη και σεβασμό τους φιλοξενουμένους μας με άνοια ή Αλτσχάιμερ. Για να μάθετε περισσότερα, καλέστε μας στο 210 28 46 000, δείτε τις τιμές του οίκου ευγηρίας, επικοινωνήστε με τον Ηράκλειο online, ή επισκεφθείτε μας στην οδό Πευκών 9-11, Νέο Ηράκλειο!
Φωτογραφία: Κυβέρνηση της Ιαπωνίας